Piet van Boxel

mrt. 07, 2022

De kunstschilder PIET VAN BOXEL (1912-2001) raakte rond 1960 beïnvloed door het medium aquarel en dit betekende een aanzienlijke verandering in zijn werk. In de twee decennia eerder schilderde hij nog voornamelijk olieverfschilderijen met kinderportretten, ambachtslieden, Scheveningse vrouwen, landschappen en stillevens en toonde hij op sublieme wijze zijn talent voor het kunnen doordringen in het wezen en de sfeer van mensen en voorwerpen.

Stillevens en keukenstukken, met daarop vaak een Perzische tapijt, tafellaken, schaal met fruit, Keulse pot, koperen ketel of een aarden kan afgebeeld, schilderde hij vooral in opdracht van de Kunsthandel Gebroeders Koch. Hij werkte al langer met de Gebr. Koch samen, want ook voor de tentoonstellingen en verkoopexposities, die zij in de jaren ’40 in hun Kunstzalen in Den Haag en Amsterdam organiseerden, bracht Van Boxel regelmatig werk in. 

Voor het beheersen en verfijnen van de aquareltechniek bestudeerde Van Boxel onuitputtelijk het invallend licht en de steeds wisselende lichtreflecties op voorwerpen om het wezen en de stoffelijkheid van materialen en voorwerpen te kunnen begrijpen. Hij experimenteerde met het vastzetten en vochtig maken van het aquarelpapier. Van Boxel wist uiteindelijk in zijn aquarellen een transparante, wazige en intieme sfeer op te roepen, zonder daarbij het schilderachtige effect met verfijnde kleurschakeringen te verliezen.

Naast stillevens van bloemen en alledaagse voorwerpen, aquarelleerde Van Boxel ook interieurs, (zelf-) portretten, (duin-) landschappen en impressies van de rijke natuur in de Franse Provence. De duinlandschappen kenmerken zich door een lage horizon met veel lucht om een weids uitzicht te creëren. In de aquarellen van de Provence daarentegen kiest Van Boxel voor een hooggeplaatste horizon, waardoor het blikveld van de beschouwer gestuurd wordt naar de voorgrond met berghellingen met rotspartijen en afwisselende vegetatie. Tijdens de wederopbouw en nog tientallen jaren later was Van Boxel onder de indruk van bouwputten, stadsuitbreidingen en andere bouwactiviteiten. Op een bijzondere, eigentijdse wijze werd menig project in Den Haag en omstreken door Van Boxel toevertrouwd aan het papier. Deze werken roepen een bijzondere romantische sfeer op door het uitgebreide gamma van tinten dat als een sfeervolle blauw-grijze voile over de aquarel hangt.


Piet van Boxel, geboren in 1912 te Rotterdam, overleed in 2001 te Den Hoorn (Texel), waar hij sinds 1991 woonde met zijn vrouw Guurtje Zuidewind. 

11 mrt., 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
08 mrt., 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
04 mrt., 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 feb., 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 feb., 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
15 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.  In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.
08 dec., 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
09 nov., 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
Kasteel Nijenbeek
09 nov., 2022
Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld.
Meer posts
Share by: