OLIEVERF KASTEEL NIJENBEEK – door EDZARD KONING (1869-1954)

nov. 09, 2022

Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld. In 1586 veroverde de graaf van Leicester het kasteel van de Spanjaarden voor de Verenigde Provinciën en een eeuw later werd het leger van Johan Maurits van Nassau verjaagd door de troepen van de Franse koning Lodewijk de XIV.



Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de resterende toren verder verwoest na een bombardement op een in het kasteel verschanste Duitse legereenheid. Vooral de oostzijde met onder meer het poortgebouw raakten zwaar beschadigd. Bijna 70 jaar gebeurde er behalve wat plaatselijk stutwerk niets aan het kasteel. Begroeiing tierde welig en in de van binnenuit groeiende boom op de torenranden nestelden kraaien. Pas in 2015 is het kasteel geconsolideerd om verder verval een halt toe te roepen. 

Dat we nog weten hoe het kasteel er voor de Tweede Wereldoorlog uit zag komt door de vele schilderijen die in het verleden van deze prachtige locatie zijn gemaakt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het kasteel Nijenbeek opgenomen werd in het Verkade album De IJsel uit 1916. De familie Verkade had een grote affiniteit met kunst en ontwikkelde vanwege de toegenomen belangstelling voor natuur reisalbums. De plaatjes voor deze albums werden verstrekt bij aankoop van Verkade producten.  



De tekst in het album De IJsel verhaalt over de oude steden en dorpen met kastelen, buitens en fraaie natuur langs de Gelderse IJsel en is van de hand van Jac. P. Thijsse. De ingeplakte kleurenplaatjes zijn naar aquarellen en studies van de schilders Jan Voerman, L.W.R. Wenckebach en Edzard Koning. 

In deze prachtige uitgave komt de nog resterende toren van het slot Nijenbeek helemaal tot leven door de smakelijke verteltrant van Thijsse:


“nu moeten we Nijenbeek nog van binnen bekijken. Het wordt door die tegenwoordige eigenaars goed onderhouden: er is een zaal met wapenen en een groote keuken met allerlei gerei en ook, en dat is in veler oog het voornaamste, een klein hoekkamertje, waar van 1364 tot 1371 Reinout III, ‘de vette hertog’, door zijn broer Eduard is gevangen gehouden. Eerst had hij op Rosendaal gezeten. Op verschillende onomstootelijke gronden kan bewezen worden, dat hij bij invrijheidstelling niet zoo dik was, dat de deur moest uitgebroken worden, zooals wij dat vroeger in de ouderwetsche vaderlandsche geschiedenis hebben geleerd”.


Het kleurenplaatje met de miniatuuraquarel van slot Nijenbeek is van de hand van Edzard Koning. Het toont de noordgevel met entreepartij van de toren, omgeven door populieren en andere bomen met aan de linkerzijde de oever van de IJssel. Achter de entreedeur bevond zich een grote keuken met een grote schouw met tegelwerk. Via wenteltrappen begaf je je naar de verdiepingen met de slaapkamers en de ridderzaal, van waaruit een prachtig vergezicht op de omgeving, met een rijke afwisseling van bossen en landerijen en waartussen als een slingerend zilveren lint de IJssel en in de verte de stad Zutphen.



Een van de studies die Edzard Koning maakte voor de aquarel in het Verkade album is opgenomen in Konings Kunst, een publicatie uit 2008 over het werk van de gebroeders Arnold en Edzard Koning. Het betreft een klein olieverf. Een groter en veel verder uitgewerkt olieverfschilderij dat Edzard van Kasteel Nijenbeek maakte, bevindt zich in de collectie van Adelwein Kunst. Het werk uit 1916 met heldere en frisse kleuren toont ons kasteel Nijenbeek van voor de bombardementen. Het schilderij is geëxposeerd tijdens een tentoonstelling in januari 1940 bij kunsthandel P. Leffelaar aan de Wagenweg 102 te Haarlem. Net als in de aquarel in het Verkade album en de eerder genoemde studie is de noordgevel van de toren met de entree weergegeven, omgeven door hoge bomen en aan de linkerzijde de IJssel. In het boek Natuurlijk Verkade, verhaal van de albums uit 1999 wordt Edzard Koning omschreven als een vakkundig topograaf en specialist in het schilderen van landschappen. Zijn romantische schilderingen geven het album een aparte charme.

Zijn voortdurende studie van het Hollandse landschap en de waarneming van de natuur en de gebouwen heeft hem tal van motieven ingegeven. Hier voelde hij zich tot aangetrokken en wist de verzamelde beelden vast te leggen in zuivere schilderijen vol sfeer en stemming. Zijn schilderijen bezitten steeds weer een aantrekkelijk kleurenpalet en een bijzondere stoffering van de landschappen en gebouwen en stijgen daarmee soms boven de realiteit uit naar het romantische. En dat romantische is precies wat Edzard Koning met het schilderij van de kasteelruïne Nijenbeek heeft weten op te roepen, het besef dat de tijd verstrijkt en een nostalgisch verlangen naar weleer.

11 mrt., 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
08 mrt., 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
04 mrt., 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 feb., 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 feb., 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
15 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.  In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.
08 dec., 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
09 nov., 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
22 aug., 2022
Inkttekening door J.H. Sikemeier
Meer posts
Share by: