Herman Bogman: De evolutie van een Haagse Meester-aquarellist

feb. 15, 2024

Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten.


Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.


In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.

Zijn prachtige stadsgezichten van Amsterdam met zicht op de Nicolaaskerk of zijn havengezichten van Rotterdam zijn bekend, zo ook de hier afgebeelde voorstelling van het vooroorlogse Delft met de GasthuislaanBrabantse Turfmarkt-Achterom. Maar ook in zijn stillevens weet hij een specifieke sfeer te creëren zoals in het fraaie stilleven met seringen en een stenen Chinees Foo hondje. 

Een van zijn meest opmerkelijke werken uit deze periode is een verbeelding van de Seine in Parijs, gezien vanaf de Pont Neuf richting de Pont au Change, met aan de rechterzijde Le Conciergerie. Dit werk onderscheidt zich door zijn vermogen om de levendigheid en het ritme van Parijs vast te leggen, waarbij de reflecties op het stromende water en de schakeringen van een historisch gegroeide stad met zich in blauw-grijzige vervagende huizenmassa’s worden benadrukt met een rijkdom aan kleuren en texturen die kenmerkend zijn voor zijn olieverftechniek.

Naarmate zijn carrière vorderde, maakte Bogman de overgang naar aquarel, een medium dat hem in staat stelde zijn fascinatie voor licht en transparantie verder te verkennen. 

Zijn aquarellen uit Parijs, zoals die van de Pont Neuf en de Jardin du Luxembourg, tonen een luchtige interpretatie van de Parijse stad, maar ook een opmerkelijke ontwikkeling in zijn artistieke benadering, waarbij hij erin slaagt met delicate kleurnuances en beheerste penseelstreken de kijker een gevoel van plaats en moment te geven. 

Even indrukwekkend zijn de geaquarelleerde bloemstillevens, met zachte kleurovergangen en subtiele lichteffecten om intieme sferen en emotionele diepgang te creëren, waar Bogman zijn meesterschap in het gebruik van aquarel illustreert. Zijn aquarellen, variërend van levendige bloemstukken, interieurs of stadsgezicht tot ingetogen stillevens met vogels, schelpen of paddenstoelen, getuigen van een diepgaande observatie van zijn onderwerp en een ongeëvenaard gevoel voor compositie en kleur.


Bogman's bijdrage aan de kunstwereld gaat verder dan zijn individuele prestaties. Als een van de oprichters van de Haagse Aquarellisten speelde hij een cruciale rol in de heropleving van de aquareltechniek in Nederland, waarbij hij de grenzen van dit medium verlegde en nieuwe mogelijkheden voor expressie en interpretatie verkende. Zijn werken blijven een bron van inspiratie en bewondering, en getuigen van zijn levenslange toewijding aan de kunst van het schilderen.


In de nalatenschap van Herman Bogman vinden we een kunstenaar wiens werk een brug slaat tussen traditie en innovatie; tussen olieverf en aquarel; tussen het vermogen om een sereen stilleven te kunnen verbeelden, maar ook de levendige, gebouwde omgeving. Alle werken, met een eigen unieke charme en schoonheid, blijven een testament van zijn artistieke zoektocht en zijn onvermoeibare streven naar perfectie in de kunst.


Adelweinkunst, februari 2024 

11 mrt., 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
08 mrt., 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
04 mrt., 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 feb., 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 feb., 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
08 dec., 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
09 nov., 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
Kasteel Nijenbeek
09 nov., 2022
Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld.
22 aug., 2022
Inkttekening door J.H. Sikemeier
Meer posts
Share by: