DE KOPPELPOORT TE AMERSFOORT

aug. 22, 2022

Inkttekening door J.H. Sikemeier

 (1877-1958)

DE KOPPELPOORT TE AMERSFOORT ‘Daar komen de raddraaiers!’ In het middeleeuwse Amersfoort zou deze kreet te horen zijn wanneer in de ochtend en avond en bij onraad misdadigers vanuit de Dieventoren werden overgebracht naar de Koppelpoort. In deze land-waterpoort die het Spui overkluist en toegang gaf tot de stad, bevond zich een met een tredmolen bedienbare valdeur. In het grote, hachelijke rad moesten zes criminelen rondlopen om het grote zware houten schot te hijsen of te laten zakken. Over de vraag of de term ‘raddraaiers’ dus afkomstig is van de Koppelpoort in Amersfoort zijn de geleerden het nog niet eens. 


De Koppelpoort dateert uit de 15de eeuw. In 1886 vond een grootscheepse restauratie plaats door toenmalig rijksbouwmeester Cuypers naar een ontwerp van Victor de Stuers. Een deel van de 20.000 gulden kostende restauratie is bekostigd door de burgers van Amersfoort door het kopen van een uitgave van het lied van de Koppelpoort door Amersfortius, waarin een hulde wordt uitgebracht aan de Koppelpoort. Amersfortius nodigt in dit gedicht de Koppelpoort uit iets te verhalen uit de dagen van voorheen: “Gij heeft zoveel gezien, gehoord. Zoveel beleefd in Amersfoort. Meld ons, wat u is wedervaren”. Daarop bezingt de Koppelpoort in een aantal verzen de belangrijkste gebeurtenissen uit de 15de en 16de eeuw.

In 1936 werd de Koppelpoort verbeeld door de kunstenaar Johan Hendrik Sikemeier (foto) in een mooie inkttekening. Sikemeier werd geboren in 1877 te Yokohama (Japan) en is vooral bekend van de beeltenissen die hij maakte van Koningin Emma, Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik en van een groot gebrandschilderd raam met een voorstelling van Prins Willem van Oranje, naar een prent van Hendrick Goltzius.


Daarnaast tekende Sikemeier vooral architectuur naar de natuur en werkelijkheid en maakte in deze stijl vele prachtige tekeningen van oude historische gebouwen met een grote documentaire waarde. Sikemeier verstond de kunst van het precies uitbeelden van wat men ziet, tot in de kleinste details, zonder dat dit ten koste ging van de esthetische waarde. Veel van deze architectuurtekeningen zijn in opdracht gemaakt van Hendrik Enno van Gelder (1876-1960), de oud directeur van het Haags Gemeentemuseum. Een van zijn bekendste architectuurtekening is een grote, gewassen inkttekening van de Cuneratoren in Rhenen.

 

Een andere opdrachtgever was Mr. J.H. Rolandus Hagedoorn (1884-1945), advocaat uit Den Haag. De kunstenaar Johan Hendrik Sikemeier was in 1935-1936 in een rechtszaak verwikkeld en nam Rolandus Hagedoorn in de arm als raadsheer. In ruil voor de verdediging verzocht Rolandus Hagedoorn de kunstenaar om de Koppelpoort in zijn geboortestad Amersfoort te verbeelden. Deze grote, gewassen inkttekening, verworven bij Mc Tear’s Auctioneers in Glasgow, is beschikbaar voor overname. 

11 mrt., 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
08 mrt., 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
04 mrt., 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 feb., 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 feb., 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
15 feb., 2024
Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.  In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.
08 dec., 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
09 nov., 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
Kasteel Nijenbeek
09 nov., 2022
Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld.
Meer posts
Share by: